WannaHaves Fashion & Billink.
Het succesverhaal van WannaHaves Fashion
dec 14, 2020
Het was 2015 toen Mascha van den Heuvel en Rodney Harar, de oprichters van WannaHaves Fashion, toe waren aan iets anders. Beiden hebben een passie voor mode en Mascha is een tijd lang Store Manager geweest bij de kledingwinkels van New Yorker. Daarnaast beschikken zij allebei over een gedreven ondernemersgeest. “Bij de New Yorker werkte ik voor 200% alsof het mijn eigen onderneming was. Dat is een goede eigenschap, maar dan kun je beter voor jezelf gaan werken”, vertelt Mascha lachend.Van kledingparty’s naar een webshop
Mascha en Rodney besloten in 2015 het roer om te gooien en een kledingzaak te beginnen. Hiervoor reden ze naar Frankrijk en kochten daar hun eerste collectie. Het begon allemaal met kledingparty’s bij mensen thuis, waar al snel duidelijk werd dat er meer animo was voor de kleding van de ondernemers. Om nog meer mensen te bereiken met hun kleding, bundelden Mascha en Rodney hun krachten en besloten online uit te breiden. Hiervoor verdiepten zij zich onder meer in marketing en social media. Het was al snel duidelijk dat één lijn trekken in een marketingstrategie belangrijk is voor de herkenbaarheid van het merk WannaHaves Fashion. “En het is natuurlijk een supernaam”, vult Mascha enthousiast aan. Waar WannaHaves Fashion online eerst begon via een winkel op Facebook, groeide dit al snel uit naar een professionele webshop. Rodney weet het nog goed: “De webshop draaide drie maanden en knalde toen al uit elkaar.”
“We wisten: als wij dít gaan aanbieden – het achteraf betalen – dan onderscheiden wij ons van de concurrentie”
Klanten iets extra’s bieden met achteraf betalen
De webshop van WannaHaves Fashion bleek een groot succes, maar de oprichters beseften al snel dat zij klanten iets extra’s moesten gaan bieden om de concurrentie een stap voor te blijven. Iets waarmee zij zich konden onderscheiden van de concurrentie. “Toen kwam Billink achteraf betalen in beeld”, weet Rodney nog. “De concurrentie had dit eigenlijk niet, dus we wisten: als wij dít gaan aanbieden – het achteraf betalen – dan onderscheiden wij ons van de concurrentie”, vult Mascha aan.
Uiteraard hebben de ondernemers zich eerst verdiept in de verschillende achteraf betaalmethodes. Dat de keuze viel op Billink had verschillende redenen; zo was het tarief erg aantrekkelijk vergeleken met de concurrentie. “Die vonden wij erg duur voor een starter”, zegt Mascha hierover. Rodney vult aan dat het prettig was dat Billink destijds ook een opkomende partij was in achteraf betalen. “Het was veel persoonlijker en dat past heel goed bij ons, als er iets was dan was Laurens (Withagen, co-founder) altijd bereikbaar.”
“We zijn in maart Billink gaan aanbieden in de webshop en toen schoot de verkoop met 30% omhoog”
Uitbetaaltermijn van zeven dagen
De samenwerking tussen WannaHaves Fashion en Billink ging van start in 2016 en dit bleef zeker niet zonder resultaat. “We zijn in maart Billink gaan aanbieden in de webshop en toen schoot de verkoop met 30% omhoog”, vertelt Rodney. “Ja, toen is het eigenlijk heel snel gegaan. We hebben eigenlijk op de juiste tijden de juiste beslissingen genomen”, voegt Mascha toe. Hiermee doelt zij ook op de groei die WannaHaves Fashion sindsdien heeft doorgemaakt. Er kwamen twee verbouwingen aan te pas om het magazijn groter te maken en de voorraad behoorlijk uit te breiden.
Toen de webshop zo’n anderhalf, twee jaar geleden weer een groeispurt doormaakte, kozen Mascha en Rodney ervoor om de uitbetaaltermijn van Billink te verkorten naar zeven dagen. “Toen wisten we dat we meer voorraden moesten gaan aanleggen, anders moet je ‘nee’ gaan verkopen”, legt Mascha uit. Omdat ongeveer de helft van de orders bij WannaHaves Fashion achteraf wordt betaald met Billink, was het noodzakelijk om snel over de financiële middelen te beschikken om voorraden in te kunnen kopen. De optie van een uitbetaaltermijn van zeven dagen werkt voor WannaHaves Fashion dan ook een stuk fijner.
“De samenwerking en communicatie is gewoon erg goed en dat werkt heel fijn”
De kracht van de klantenservice
Eén van de aspecten die Mascha en Rodney erg belangrijk vinden voor hun webshop is het hebben van een goede klantenservice. Slechts enkele maanden na de start van de webshop in 2015 hebben de ondernemers dan ook geïnvesteerd in klantenservicemedewerkers. “Ik zie dat sommige webshops nog steeds niet telefonisch bereikbaar zijn, alleen via de mail. Daar verbazen wij ons over”, zegt Mascha. WannaHaves Fashion heeft nu drie medewerkers op de klantenservice en dat gaat erg goed met de klantenservice van Billink. “De samenwerking en communicatie is gewoon erg goed en dat werkt heel fijn”, aldus Mascha. “Er is nooit iets raars of geks. Klachten worden gelijk aangepakt en opgelost.” Rodney voegt daar aan toe dat ook fraudegevallen goed door Billink worden onderschept. “Het is heel fijn dat jullie dat ook zien en ons daarover inlichten, bij Billink wordt daar goed op gelet.”
De winkel in Tiel
Naast het online succes van WannaHaves Fashion hebben de ondernemers ook een fysieke winkel in Tiel. “Het was een soort van showroom”, zegt Rodney, “mensen kwamen langs van ‘hebben jullie geen winkel?’ Uh nee, we hebben nog geen winkel. Nou, misschien moeten we dan maar een winkel beginnen”, vertelt Rodney lachend over de beslissing om ook een bezoekadres te openen. De winkel is niet de core business van WannaHaves Fashion, “maar het is echt een goede toevoeging”, zo zegt Mascha hierover. “Er zijn heel veel mensen die toch de stof willen voelen, willen passen, die willen gewoon contact met mensen”, voegt Rodney daar aan toe.
Ondanks het online succes zijn Rodney en Mascha zeker niet van plan om de winkel te sluiten. “Dertig procent van onze klanten bezoekt de winkel nog regelmatig, dus dat zou zonde zijn, het versterkt elkaar heel erg”, zegt Mascha. De winkel blijft voorlopig dus wel bestaan, zelfs nadat de coronapandemie er in maart en april van dit jaar voor zorgde dat de winkel tijdelijk dicht ging. “In de tussentijd is het online nog groter geworden. De mensen die naar de winkel kwamen zijn verschoven naar online en dat is nog steeds zo”, vertelt Rodney.
Uitbreiding met een Duitse webshop
Met het succes van de afgelopen vijf jaar ziet de toekomst van WannaHaves Fashion er veelbelovend uit. Al willen de ondernemers nog niet teveel kwijt over de toekomstplannen; veel ideeën moeten nog worden uitgewerkt. Eén ding is wel al zeker en dat is dat de webshop uitbreidt naar het buitenland. Net als Billink is WannaHaves Fashion actief in België en volgend jaar breidt de webwinkel uit naar Duitsland. Voor Duitsers is WannaHaves Fashion geen onbekende, want de winkel in Tiel wordt al regelmatig bezocht door dagjesmensen uit Duitsland. De lancering van de Duitstalige webshop staat gepland voor het voorjaar van 2021. “We hopen dan ook dat we samen met Billink kunnen uitbreiden naar Duitsland”, aldus Rodney.
Over WannaHaves Fashion
Vanuit een passie voor fashion richtten Mascha van den Heuvel en Rodney Harar in 2015 WannaHaves Fashion op. WannaHaves Fashion is dé winkel voor de modebewuste vrouw. Met een succesvolle webshop en een fysieke winkel in Tiel biedt WannaHaves Fashion de allernieuwste en betaalbare damesmode aan.
WannaHaves Fashion is inmiddels uitgegroeid tot een begrip en het succes blijft niet alleen beperkt tot Nederland. De webshop is ook actief in België en zal volgend jaar uitbreiden naar Duitsland.